دکتر سالاری رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست رؤسا و مسوولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان گیلان، ضمن تشریح عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دوسال اخیر، خواستار رفع مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت استان شد.   به گزارش نگاه شمال  نشست رؤسا و مسوولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه […]

دکتر سالاری رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست رؤسا و مسوولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان گیلان، ضمن تشریح عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دوسال اخیر، خواستار رفع مشکلات و کمبودهای حوزه سلامت استان شد.

 

به گزارش نگاه شمال  نشست رؤسا و مسوولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های استان گیلان با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه گیلان برگزار شد.

دکتر ارسلان سالاری در این نشست با اشاره به آغاز فعالیت آموزشی دانشگاه در سال ۱۳۶۲، اظهار کرد: این دانشگاه از سال ۱۳۶۵ با تشکیل وزارت بهداشت از دانشگاه گیلان جدا و به عنوان دانشگاه مستقل فعالیت کرد و هم اکنون با هشت مرکز آموزشی و درمانی و هفت دانشکده مشغول فعالیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آمار دانشجویان شاغل به تحصیل در سال تحصیلی کنونی، گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۵۶۰ دانشجو در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری و مامایی رشت، پرستاری مامایی و پیراپزشکی لنگرود و واحد پردیس انزلی مشغول به تحصیل هستند.

وی بدهکاری حدود ۶۷۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را یکی از اَبَر چالش ها دانست و افزود: این بدهکاری ها در بخش های پزشکان، پرسنلی و غیر پرسنلی بود و خوشبختانه با تلاش های شبانه روزی و پیگیری‌های مستمر بالغ بر نیمی از آنها تسویه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به معیوب بودن زیرساخت بهداشتی و درمانی در استان اشاره کرد و گفت: نزدیک به یک سوم فضای فیزیکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان به ویژه در بیمارستان‌های استان، فرسوده و مستهلک هستند.

دکتر سالاری همچنین به ناتمام ماندن پروژه های بهداشتی و درمانی در استان اشاره کرد و گفت: این پروژه ها به سبب عدم جذب اعتبار جهت تکمیل کلینیکهای ویژه استان و همچنین عدم اجرای طرح تحول نظام سلامت، مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به عدم تکمیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در کنار سایر پروژه های عمرانی در سایت لاکان، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها جهت احداث و تکمیل نیازمند حداقل دو هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی همچنین به مستهلک بودن و کمبود تجهیزات پزشکی در گیلان اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای از تجهیزات پزشکی در گیلان طی یک سال اخیر در بیمارستان‌های استان مستقر شده‌ و به بهره برداری رسیده‌اند.

دکتر سالاری همچنین به برخی از عملکرد های حوزه سلامت گیلان طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: طی این مدت، پایگاه اورژانس هوایی کشور در گیلان راه‌اندازی شده و علاوه بر آن، افتتاح اورژانس جدید مرکز دانشگاهی رازی رشت، افزایش ۳۰ تخت ICU، افتتاح مرکز کوهورت سالمندان و افزودن ۱۱ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان اورژانس از جمله اقدامات صورت گرفته در دوسال اخیر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مشارکت دستگاه‌های انقلابی و سازمان های مردم نهاد با کادر بهداشت درمان جهت کنترل بیماری کووید ۱۹ در گیلان اشاره کرد و گفت: مشارکت سپاه و بسیج و سازمان‌های مردم نهاد با کادر بهداشت درمان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی بود که توانست در مبارزه و مقابله با ویروس منحوس کرونا اثرگذار باشند.

دکتر سالاری همچنین به سایر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش استقرار تجهیزات پزشکی از جمله استقرار دستگاه های CT اسکن، ونتیلاتورها، دستگاه های اکسیژن ساز، سونوگرافی‌ها، اکوکاردیوگرافی‌ها در بیمارستانهای دولتی اشاره کرد.

گفتنی است در این نشست دیگر رؤسای دانشگاه ها نیز به ارائه توانمندی ها، چالشها و درخواست های دانشگاه خود پرداختند.