نگاه شمال؛ علی کوهساری با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: صرفنظر از اثرات سوء زیست محیطی تغییرات یاد شده بر کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر، کاهش سطح آب تهدید جدی برای تجارت و حمل و نقل دریایی تلقی میشود. وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت و نگران کننده تداوم تغییرات نزولی آب […]
نگاه شمال؛ علی کوهساری با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: صرفنظر از اثرات سوء زیست محیطی تغییرات یاد شده بر کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر، کاهش سطح آب تهدید جدی برای تجارت و حمل و نقل دریایی تلقی میشود.
وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت و نگران کننده تداوم تغییرات نزولی آب خزر در سالهای آتی بر اساس مطالعات و سناریوهای مختلف است، افزود: شرایط مذکور سبب شده کشورهای ساحلی دریای خزر اقدامات ویژهای را به منظور ایجاد عمق لازم برای تردد ایمن شناورها از طریق اجرای پروژه های لایروبی در دستور کار قرار دهند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نیز به عنوان متولی دریایی کشور از این قاعده مستثنی نبوده و با انجام پروژه های مطالعاتی، اثرات زیانبار کاهش سطح آب خزر را بر ایمنی تردد شناورها، استحکام سازه هایی چون اسکلهها، نرخ انباشت رسوب همچنین ریسک اجرای طرح های توسعه ای بنادر شمالی را موشکافانه بررسی و رصد میکند تا با استناد به پژوهش هایی متقن برای انجام اقدامات مقتضی با هدف ادامه حیات تجاری بنادر برنامهریزی کند.
کوهساری با بیان اینکه یکی از اقدامات مورد اشاره، اجرای پروژه لایروبی ۵ ساله حوزه بنادر شمالی با ظرفیت لایروبی سالانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار مترمکعب بوده است که سهم بندرانزلی از این پتانسیل ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب لایروبی سالانه تعیین شده است، تصریح کرد: با اذعان به این موضوع که متناسب با مساحت پهنه آبی بندرانزلی به ازای هر ۱۰ سانتیمتر کاهش سطح آب، ۱۳۰ هزار متر مکعب به نیازمندی لایروبی بندر برای جبران آن اضافه می شود و متأثر از شرایط کنونی تالاب، آورد رسوب جریانات تالابی به محدوده بندر نیز به شدت افزایش یافته است (رسوبات وارده از تالاب به حوضچه های بندر در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون متر مکعب محاسبه شده است)، ارتقاء ظرفیت های لایروبی بندرانزلی به یک ضرورت تبدیل شده است.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: بدین منظور اجرای یک پروژه لایروبی دیگر از سال ۱۴۰۲ با حجم ۸۰۷ هزار مترمکعب با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال در ۲ بخش حوضچه بندر برای برداشت لای انباشت وارده توسط جریانات تالابی و بخش تالاب انزلی برای تعمیق آبراه های تالابی پر تردد و البته ایفاء مسئولیتهای اجتماعی آغاز شد که تا پایان مرداد ماه سال جاری از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است.
وی با بیان اینکه با سیاست سازمانی اتخاذ شده و پیگیریهای به عمل آمده، پروژه لایروبی دیگری با حجم ۶ میلیون مترمکعب در بازه زمانی ۵ ساله برای بنادر شمالی پیش بینی شده تا نگرانی های حاضر در خصوص آینده فعالیتهای حمل و نقل دریایی بنادر ایرانی حاشیه دریای خزر کاهش یابد، عنوان کرد: فرایندهای قانونی آغاز اجرای این پروژه در حال انجام است.
Sunday, 10 November , 2024