عصر امروز جمعه  دوم تیر ماه جشنواره بلوش به همت شهرداری و شورای شهر سیاهکل و  با حضور   اسدالله عباسی  استاندار گیلان ، ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان ، رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ، شهردار و اعضای شورای شهر سیاهکل  و با […]

 عصر امروز جمعه  دوم تیر ماه جشنواره بلوش به همت شهرداری و شورای شهر سیاهکل و  با حضور   اسدالله عباسی  استاندار گیلان ، ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان ، رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ، شهردار و اعضای شورای شهر سیاهکل  و با حضور چهره های مطرح هنری کشور و استقبال بسیار باشکوه مردم  در زمین ورزشی شهرداری سیاهکل واقع در روستای نمکرودبار برگزار  شد.

 

 

بلوش یا  تمشک ؛ این گیاه بوته ای که به صورت وحشی می روید و بیش از ۵ گونه آن شناسایی شده است.میوه ای شبیه به شاه توت و توت فرنگی است و به رنگ زرد تا سرخ مایل به سیاه یافت می شود. میوه تمشک ترش مزه بوده و به صورت خام یا پخته، شربت، کمپوت و… خورده می شود. نام های دیگر تمشک توت وحشی و سه گلی است.

 

میوه، برگ، ساقه و ریشه آن مصرف طبی دارد. در حاشیه حصارها و جنگل های بریتانیا و اروپا فراوان است برگ های آن را معمولا بین خرداد تا مرداد جمع آوری کرده و در سایه یا آفتاب می خشکانند. گونه های فرعی این گیاه در نواحی شمالی ایران، رودبار، شمال غربی و اطراف تهران می روید.

تمشک دارای اسامی محلی بسیاری در نواحی تهران (تمشک)، نور(لم)، مرکز گیلان (ولش)، شرق گیلان (بلوش) آستارا (هندل) و در کردستان (تورک) می باشد

  • نویسنده : سهیلا بی غم