یادداشت روز کوچه پس کوچه های”لنگرود” در محاصره ی پارک وسایط نقلیه! فرامرز محمدی پور شاعر و روزنامه نگار در یک درنگ کلی معضل ترافیک شهری از پدیده های به روز،آزار دهنده و ناپسند در مبلمان شهری به شما ر می رود و زندگی شهری را از “ریخت”انداخته است ودر راستای این پدیده ی همه […]

یادداشت روز

کوچه پس کوچه های”لنگرود”
در محاصره ی پارک وسایط نقلیه!

فرامرز محمدی پور
شاعر و روزنامه نگار

در یک درنگ کلی معضل ترافیک شهری از پدیده های به روز،آزار دهنده و ناپسند در مبلمان شهری به شما ر می رود و زندگی شهری را از “ریخت”انداخته است ودر راستای این پدیده ی همه گیر ،پارک وسایط نقلیه نیز مزیدی برعلت می شود و شاید کلید واژه ی بی نظمی درون شهری به حساب می آید و شهر “لنگرود”از این قاعده مستثنی نیست و تمام کوچه پس کوچه های شهر به محاصره ی پارک وسایط نقلیه در آمده است و ترددعابر پیاده گاه گاه ضرب دری اتفاق می افتد و ساکنین کوچه ها نیز در طول روز بایستی این همه ناهنجاری یعنی زیرپا گذاشتن حقوق شهروندی را از سوی رانندگان تحمل کنند ودر این راه پیش می آید مشاجره های لفظی که سرانجام جبرانی نخواهد داشت واین پرسش آیا دست اندرکاران امور ترافیکی شهرو شهرداری ها نمی دانند که وضعیت پارک خودروها چه بلایی بر شهر آورده است و لنگرود شهر خودروهای بی اندازه را یدک می کشد؟این همه سهل انگاری و بی تفاوتی به چه قیمتی؟!
سطح شهر لنگرود یعنی خیابان ها به پارکینگ دائمی خودروها تبدیل شده اند و کوچه ها نیز دچار نقض بی قانونی می شوند،این نکته را در نظر داشته باشیم شاید به سبب عدم آشنایی رانندگان با قوانین و جرایم پارک خودرو در کوچه و خیابان که در “قانون مدنی”آمده است نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند درهر صورت رعایت قانون برای شهروندان دارای وسایط نقلیه ضروری است و اگر نشد مجریان قانون بایستی سخت گیری را اعمال کنند تا همگان مکلف به رعایت قانون باشند.
راقم این سطور پیشنهاد ایجاد و راه اندازی”پارکینک”ها را ضروری می داند وبا آموزش و تبلیغ ،
رانندگان در پروسه ی فرهنگ سازی به این نتیجه برسند که برای شکستن محاصره ی پارک خودروها در کوچه ها و خیابان ها چاره یی ندارند که ملزم به اجرای استفاده از پارکینک ها باشند و این مهم زمانی محقق خواهد شد که در اجرای قانون کوتاهی نشود.
در هر صورت در شهری مثل لنگرود که فاصله معابرعمومی این قدر زیاد نیست که زمان از دست داده شود می توان از وسیله ی نقلیه ی عمومی در صورت نیاز آنی استفاده کرد یا پیاده روی را به انگیزه ی داشتن تندرستی پیش رو گذاشت.
در یک مرور به تردد وسایط نقلیه ،متاسفانه قریب به اتفاق “تک سرنشین”هستند در لنگرودی که خیابان اصلی اش حالت ” اِل”داردبنابراین تا دست در دست هم ندهیم معضل پارک خودروها حل نخواهد شد