استاندار گیلان با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در سطح عالی است و این روند بر توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر است، گفت: جمهوری اسلامی همواره به دنبال صلح و دوستی در منطقه و روابط دوستانه با کشورهای همسایه و دنیا بر اساس احترام ۲ جانبه و توجه به تمامیت ارضی بر اساس منویات […]

استاندار گیلان با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در سطح عالی است و این روند بر توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر است، گفت: جمهوری اسلامی همواره به دنبال صلح و دوستی در منطقه و روابط دوستانه با کشورهای همسایه و دنیا بر اساس احترام ۲ جانبه و توجه به تمامیت ارضی بر اساس منویات رهبری معظم و راهبرد رئیس جمهور شهید است.

 

به گزارش  نگاه شمال و به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان؛ اسدالله عباسی در مراسم جشن روز ملی روسیه که در سرکنسولگری این کشور در رشت برگزار شد، ضمن تبریک روز ملی روسیه به نمایندگان دولت و اتباع روسیه در استان گیلان، ضمن اشاره به توسعه روابط و همکاری‌های متقابل و مشترکی که بین دو کشور باید وجود داشته باشد، افزود: روابط ایران اسلامی با کشورهای دنیا از جمله کشور روسیه بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و راهبرد رئیس جمهور شهید ادامه دارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان در مباحث امنیتی و منطقه‌ای، استفاده و صیانت از دریای کاسپین، مبادلات و مراودات تجاری و اقتصادی و حوزه های مشابه دیگر، عاملی مهم در توسعه روابط دو کشور است، اظهار کرد: در دولت سیزدهم و با رویکرد دیپلماسی سیاسی، اقتصادی بین المللی شهید جمهور آیت الله دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه شهید دکتر حسین امیر عبدالهیان، موانع توسعه و تسهیل روابط بین تجار ۲ کشور مرتفع شده است.

 

وی با اشاره به اهتمام ۲ کشور ایران و روسیه در تکمیل راه‌آهن رشت_آستارا گفت: خط ریلی رشت به کاسپین به اتمام رسیده و مسیر ریلی رشت به آستارا نیز که منطقه قفقاز و کریدور شمال به جنوب را به طور کامل بهم متصل می کند کارهای اجرایی آن به‌زودی انجام می‌شود.

 

استاندار گیلان با تاکید بر ادامه‌دار بودن راه شهید رئیسی بعد از شهادت ایشان بیان کرد: ملت و مردم ایران داغدار شهید جمهور هستند ولی راه این خدمتگزار ملت به مانند گذشته با قدرت ادامه‌دار خواهد بود.

 

عباسی یکی از اهداف دولت سیزدهم را گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با کشورهای منطقه‌ دانست و تصریح کرد: دولت سیزدهم در سیاست خارجه و حوزه دیپلماسی اقتصادی بسیار فعال بوده و این روند بعد از شهادت ایشان نیز ادامه دار خواهد بود.

 

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی میان ۲ کشور ایران اسلامی و کشور روسیه بیان کرد: پیشینه فرهنگی ایران و روسیه بسیار زیاد است و این ارتباط دیپلماتیک فعال بین ۲ کشور قطعا به مانند گذشته قوی تر خواهد بود.

 

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به آغاز عملیاتی شدن تفاهمات انجام شده میان هیئت اقتصادی اعزامی گیلان به کشور روسیه تصریح کرد: در سفر هیئت اقتصادی ایرانی به روسیه تفاهم نامه‌های خوبی در بخش‌های مختلف از جمله جاده‌‌ای، ریلی و دریایی به امضا رسیده و در حال انجام است.

 

عباسی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم تکمیل پل آستارا چای بود که ترانزیت جاده‌‌ای در استان را بسیار گسترش داد.

 

وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در سطح عالی است و این روند بر توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی همواره به دنبال صلح و دوستی در منطقه و روابط دوستانه با کشورهای همسایه بر اساس احترام ۲ جانبه و توجه به تمامیت ارضی است.

 

سرکنسول روسیه در رشت نیز در این مراسم با قدردانی از حضور استاندار گیلان و نیز ابراز همدردی در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان، گفت: روسیه کشوری منحصر به فرد با پتانسیل عظیم انسانی منابع بالقوه کسب و کار و فناوری و تکنولوژی است هرگونه تلاشی برای منزوی کردن لغو کردن و حذف کردن روسیه از نقشه جهان به وضوح محکوم به شکست است.

 

آندره وادوف تصریح کرد: همه این‌ها را همفکران ما در سراسر جهان که در شمار آنها جمهوری اسلامی ایران قرار دارد به خوبی درک می‌کنند از این رو با واکنش متوازن به اقدامات روسیه برای حفاظت از منافع بنیادین امتناع خود را از پیوستن به ائتلاف روس هراسی و تحریم‌ها نشان می‌دهد.

 

وی اضافه کرد: روابط ما با کشورهای آسیا آفریقا خاورمیانه و آمریکای لاتین در قالب‌های مختلف در اولویت سیاست خارجی قرار دارد.

 

وی گفت: کشور ما ثابت کرده است که یک شریک قابل اعتماد برای همه کسانی است که آماده همکاری بر اساس احترام متقابل و توازن منافع هستند.

 

وی افزود: ما به اهدافی که توسط رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه جناب آقای ولادمیر پوتین در رابطه با جایگاه سیاست جهانی روسیه اعلام شده پایبند هستیم.

 

سرکنسول روسیه در رشت بیان داشت: ما با اندوهی عمیق از خبر غم انگیز سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور محترم ایران جناب آقای سید ابراهیم رئیسی وزیر امور خارجه جناب آقای حسین امیرعبداللهیان و دیگر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران مطلع شدیم.

 

وی اظهار داشت: در عین حال ما اطمینان داریم که تداوم سیاست خارجی تهران با توجه به مشارکت فعال در سازمان همکاری شانگهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در راستای منافع توسعه کریدور شمال جنوب حفظ خواهد شد.

 

مراسم روز ملی روسیه امروز با حضور دکتر عباسی استاندار، آندره وادوف سرکنسول روسیه در رشت و جمعی از مقامات سیاسی و اقتصادی استان گیلان در محل سرکنسولگری روسیه در رشت برگزار شد.