نگاه شمال ؛ آئین نکوداشت هنرمندان نامی گیلان (میلاد نامداران ) با برگزاری طرح میلاد مفاخر  با حضور مسئولان صندوق اعتباری هنر و  جمعی از اهالی فرهنگ و هنر گیلان و هنرمند برجسته کشور ، علی نصیریان عصر روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲ در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد مدیرعامل صندوق اعتباری […]

 

نگاه شمال ؛ آئین نکوداشت هنرمندان نامی گیلان (میلاد نامداران ) با برگزاری طرح میلاد مفاخر  با حضور مسئولان صندوق اعتباری هنر و  جمعی از اهالی فرهنگ و هنر گیلان و هنرمند برجسته کشور ، علی نصیریان عصر روز یکشنبه ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲ در تالار مرکزی شهر رشت برگزار شد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در این مراسم‌ با تاکید بر لزوم تجلیل از هنرمندان فرهیخته، نامی و پیشکسوت گفت : صندوق اعتباری هنر بزرگترین مجموعه حمایتی فرهنگ و هنر در کشور بوده و جزو معدود سازمان‌های دنیا هستیم که در حوزه حمایت و کمک و رفع مشکلات اهالی فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنیم؛ حتی میزان حمایت این صندوق از هنرمندان قابل توجه‌تر از سازمان‌های مشابه است.

پوراحمدی  گفت: ۵۴ هزار نفر تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم؛ همچنین بیش از ۴۲ هزار نفر از بیمه تکمیلی استفاده می کنند.

وی از پرداخت کمک مستمری به ۳۰۰۰ نفر خبر داد و خاطرنشان کرد: ۶۰۰ نفر نیز تحت پوشش طرح تکریم هستند.

 

 

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پرداخت تسهیلات بدون بهره به هنرمندان عضو صندوق، عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم که سهم گیلان چهار میلیارد تومان بود و امسال نیز در این استان ۳.۵ میلیارد تومان پرداخت شده است

پور احمدی خاطر نشان کرد ؛ بیش از ۳۰۰۰ نفر در استان گیلان تحت پوشش صندوق هستند و  ۲۰۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی و ۱۵۰۰ نفر بیمه تکمیلی دارند؛ ۵۴ نفر هم کمک مستمری دریافت می‌کنند و ۱۲ نفر از نشان‌داران درجه یک هنر تحت پوشش طرح تکریم هستند.

مدیر عامل صندوق هنر گفت : گیلان دارای بیشترین هنرمند دارای درجه یک هنر است که فرهیختگی این استان را نشان می‌دهد.

گیلان به عنوان نخستین استان برای اجرای طرح «میلاد نامداران» انتخاب شد.

وی هدف از اجرای طرح مذکور را عدالت فرهنگی در رویدادها و برنامه‌های مختلف دانست و بیان کرد: صندوق اعتباری هنر علاوه‌بر رویکرد حمایتی و معیشتی، به سمت فعالیت‌های معنوی و انگیزشی حرکت می‌کند تا هنرمندان، هنرجویان و هنردوستان گرد هم جمع شوند و موضوع فقط فرهنگ و هنر باشد.

 

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گیلان نیز با خوش آمد گویی به حاضرین  گفت: بسیار خرسندم که امروز میزبان چهره ها و هنرمندان نامدار کشور و  گیلان به عنوان گنجینه های بی بدیل هستیم.

 

رضا ثقتی با قدردانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: نسل جوان نیازمند الگوهای فرهنگی است و چه الگوی بهتر از پیشکسوتانی که عمری کار فرهنگی و هنری فاخر انجام داده‌اند.

وی مفاخر فرهنگ و هنر گیلان را چهره‌هایی برجسته و بی‌بدیل دانست که گنجینه‌های تمام ‌نشدنی حوزه فرهنگ و هنر هستند و تصریح کرد : اعتقاد داریم هر چقدر در راه تکریم ، تعظیم و تجلیل از هنرمندان و فرهیختگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر قدم برداریم، خداوند به کارها و فعالیت‌های ما برکت خواهد داد .

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تقدیر ۱۷ هنرمند نشان‌دار درجه یک هنری استان در این مراسم و اینکه امروز در تاریخ فرهنگی رشت ثبت خواهد شد ، افزود : گیلان در بخش نشانداران درجه یک فرهنگی هنری ، در کشور رتبه اول را دارد و بیشترین تعداد هنرمندان نشاندار درجه یک هنری اهل این استان هستند .

رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: استان گیلان در بخش هنرمندان دارای نشان درجه یک هنری، بین استان های کشور رتبه اول را دارد.

 

در این آیین انوش نصر بازیگر پیشکسوت گیلانی نیز ضمن بیان سخنانی کوتاه ، بر لزوم‌ حمایت از هنرمندان در زمان حیات آنها تأکید کرد.

 

در ادامه این مراسم باحضور سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ، علی نصیریان، داریوش مودبیان،  رضا ثقتی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان گیلان و کیا عاشوری فرماندار رشت از هنرمندان دارای درجه هنری استان گیلان حاضر در مراسم به شرح زیر تجلیل شد.

محمدحسین مهدوی سعیدی (شعر و ادب)، انوش نصراله زاده ماسوله (هنرهای نمایشی و سینما)، سید غلامرضا میرمعنوی (هنرهای نمایشی)، احمدعلی دهقانی دلچه (نمایش های آئینی و تعزیه)، اکبر اکسیر (شعر و ادب)، محمد کوچکپور کپورچالی (عکاسی)، تیمور گورگین (شعر و ادب)، ذبیح اله لولویی مهر (خوشنویسی)، سوسن مقصودلو (هنرهای نمایشی و سینما)، فریده دریا مج (سینما و تئاتر)، محمد طریقتی(تذهیب و نگارگری)

همچنین در ادامه از شماری از هنرمندان پیشکسوت و فعالان عرصه فرهنگ هنر همچون بهروز بقایی(سینما و تئاتر)، عزت اله صمصام(نمایش های آیینی)، مهدی سجودی(خوشنویسی)، محمود رحمان نژاد(خوشنویسی)، منوچهر ویسانلو(موسیقی)، غلامرضا امانی(موسیقی)، حبیب اله پور سیفی(سینما و تئاتر)، سخاوت امانی(عکاسی)، غلامرضا امانی(موسیقی)، مصطفی رحیم پور(موسیقی و نمایش های آیینی) و جلیل واقع طلب(شعر و ادب) تجلیل بعمل آمد.

اجرای موسیقی یکی از قسمت‌های جذاب این برنامه بود.

در پایان این مراسم با اهدای لوح و تهیه کیک میلاد نامداران  و ثبت عکس یادگاری از هنرمندان تجلیل شد