مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه لایروبی تنها راه نجات تالاب بین المللی انزلی نیست، گفت: تا به امروز این اداره کل ۶۲ درصد فاز اجرایی لایروبی تالاب را انجام داده است. به گزارش  نگاه شمال و به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین یونسی در […]

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه لایروبی تنها راه نجات تالاب بین المللی انزلی نیست، گفت: تا به امروز این اداره کل ۶۲ درصد فاز اجرایی لایروبی تالاب را انجام داده است.

به گزارش  نگاه شمال و به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین یونسی در جلسه بررسی مشکلات حوزه تالاب انزلی که با حضور معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور، فرماندار شهرستان بندر انزلی و نمایندگان اداره کل محیط زیست استان در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، اظهار داشت: با اهتمام سازمان بنادر و دریانوردی و در راستای ارتقاء تعاملات شهر و بندر از مرداد ماه ۱۴۰۲ عملیات اجرایی لایروبی برخی از آبراه های تالابی آغاز گردید و تا به امروز با انجام ۳۲۵ هزار مترمکعب لای برداری از ۶ آبراه، پروژه مذکور از پیشرفت ۶۲ درصدی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در دو بخش تالاب و حوضچه بندر با اعتباری بالغ بر هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال در دست اقدام می باشد افزود: با توجه به روند کاهشی تغییرات تراز آب دریای خزر و اثرات مستقیم آن بر سطح آب تالاب و نرخ بالای رسوب گذاری جریانات آبی بالادست وارده به پهنه تالاب، پروژه حاضر نقش کوچکی را در احیای تالاب ایفاء خواهد نمود و نیازمندی های تالاب برای نجات از وضعیت کنونی مستلزم اقدامات متعدد و مستمری چون آبخیرداری در بالا دست، اجرای پروژه های لایروبی بزرگتر، احیای تله رسوبگیر احداثی در گذشته و ممانعت از ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به تالاب با تخصیص اعتباراتی کلان می باشد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه با انباشت رسوبات در تالاب، حجم لایروبی داخل حوضچه های بندر نسبت به سال قبل ۳ برابر شده، گفت: به دلیل عدم احداث تله های رسوب گیر در بالا دست، حجم بالایی از رسوبات تالابی همراه با جریانات آبی وارد محدوده آبی بندر می گردد و هزینه های بندری برای حفظ عمق ایمن شناورهای متردد به شدت افزایش یافته است.

یونسی ادامه داد: در سال گذشته نیز حاشیه بلوار تاریخی بندرانزلی که به طور کامل خشک شده بود با اقدام اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مورد عملیات تعمیقی با حجم ۲۰۰ هزار متر مکعب قرار گرفت و عمق ایمن برای تردد شناورهای تفریحی فراهم شد.

انعکاس موضوعات مطروحه به سازمان بازرسی کل کشور

 

احمد اسدیان؛ معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور نیز در نشست، عنوان کرد: نحوه انجام تکالیف مراجع استانی متولی تالاب انزلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اقدامات لازم برای انعکاس موضوعات مطروحه به سازمان بازرسی کل کشور به عمل خواهد آمد.

 

گفتنی است، در این نشست بر ضرورت اقدامات فرا استانی و ملی برای نجات تالاب انزلی از وضعیت کنونی با تأمین اعتبارات متناسب و همچنین اهمیت تعیین نهاد متولی واحد برای رفع مشکلات کنونی تالاب از سوی فرماندار شهرستان طرح موضوع گردید