🔹اغلب این بیماری بدون علامت است، اما می‌تواند با تب و سردرد و حتی دانه‌های جلدی و خونریزی همراه باشد که فرد مبتلا باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کند. واکسن این بیماری وجود دارد، اما به دلیل محدود بودن به افرادی می‌زنند که یک بار به این بیماری دچار شده است

.

تب_دنگی از اردیبهشت سواحل خلیج‌فارس و به تازگی سواحل کاسپین را هم درگیر کرده است. تب دنگی در حال همه‌گیری است و در شهریور و مهرماه شدت می‌گیرد.

 

به گفته وزیر بهداشت تعداد مبتلایان این بیماری در کشور سال گذشته ۷۵ مورد بوده، اما امسال به ۱۴۹مورد رسیده است.

 

طلعت مختاری، ویروس‌شناس انتقال این ویروس را بسیار متفاوت با کرونا می‌داند و میگوید:

 

🔹اغلب این بیماری بدون علامت است، اما می‌تواند با تب و سردرد و حتی دانه‌های جلدی و خونریزی همراه باشد که فرد مبتلا باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کند. واکسن این بیماری وجود دارد، اما به دلیل محدود بودن به افرادی می‌زنند که یک بار به این بیماری دچار شده باشند.

 

🔹تب‌دنگی بیماری است که با نیش #پشه_آئدس فرد را مبتلا می‌کند. این بیماری همراه با مسافران امارات وارد ایران شده و توسط حشرات گسترش یافته.

 

‼️ ممکن است ویروس طغیان کند و بیش از حد انتظار ما افراد را مبتلا کند، اما این به معنای این نیست که همچون کرونا همه شهرها و کشورهای دنیا را فرا بگیرد.

 

🔴 وزارت بهداشت می‌گوید: در حال حاضر ۱۱ بیمار ابتلای داخلی داریم که از بیمارستان ترخیص شدند. تاکنون تنها یک مورد فوت براثر این بیماری داشتیم که مربوط به خانمی بالای ۸۰ سال بوده که در امارات مبتلا و به کشور بازگشته بود.

 

🟡 پرویز شایان، متخصص عفونی می گوید: درد شدید عضله، استخوان‌درد به اندازه‌ای که احساس کنید، در حال شکستن است. حالت تهوع، استفراغ و درد چشم‌ها و تورم غدد لنفاوی از دیگر علائم این بیماری است که می‌تواند فرد را ۲ تا ۷ روز زمین‌گیر کند.

 

🔹اکثر موارد ابتلا به تب دنگی علامتی ندارند یا دارای علائم خفیف هستند. می‌توان با مصرف مایعات و استامینوفن این بیماری را کنترل کرد اما آنچه اصلا نباید مصرف کرد ژلوفن، بروفن و آسپرین است.

 

🔹احتمال مرگ‌ومیر در این بیماری تنها یک درصد است. کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای همچون آسم دارند باید بسیار مراقب باشند.

 

🔹استفاده از دارو‌های دورکننده پشه و اسپری‌های دارویی موثر است. این پشه در مکان‌های مرطوب به‌ ویژه ظرف آب تخم‌ریزی می‌کند.

 

🔴 وزارت بهداشت هشدار داد: نوبت اول ابتلا به این بیماری خفیف‌تر است، اما در موارد ابتلای مجدد، بیماری مهلک‌تری ایجاد می‌کند که خطر جانی را در پی دارد