سیاست های غلط در گذشته باعث شد باغات چای از بین برود و امروزه حداکثر باغات چای مورد بهره برداری ۱۸تا ۲۰ هزار هکتار می‌باشد. بخشی از باغات چای تغییر کاربری پیدا کردند و برخی به حال خود رها شده اند

نگاه شمال؛ صادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای  کارخانجات چای شمال گفت ؛ تولید چای در حال  حاضر برای باغداران صرفه اقتصادی ندارد و کشاورزان چایکار با بحران های زیادی روبرو هستند .

به گزارش نگاه شمال؛ صادق حسنی در پاسخ به این سوال که چه میزان از  چای مورد نیاز مصرفی در داخل کشور تولید می‌شود گفت؛

تنها سی درصد از چای مورد نیاز  کشور توسط باغداران  تولید می شود که از این میزان  ،حدود چهل تا شصت درصد  نیز صادر می‌شود.

وارد کنندگان بزرگ چای در جهان، روسیه، پاکستان،  آمریکا و ایران هستند

وی با ابراز تاسف از اینکه در بحث صادرات هم موفق نبوده ایم گفت ؛ متاسفانه قسمتی از چای تولیدی کشور  به مبلغ بسیار ناچیز در حدود کیلویی یک دلار صادر می‌شود و در مقابل چای خارجی به مبلغ شش دلار وارد کشور می‌شود.

 

صادق حسنی با تاکید بر اینکه در زمانی نه چندان دور تا مرز هفتاد هزار تن در سال چای تولید می شد گفت ؛ در سال گذشته با توجه به افزایش تولید این میزان یه ۳۳ تن رسید .

مدیر اجرایی سندیکای کارخانجات چای شمال افزود:

سیاست های غلط در گذشته باعث شد باغات چای از بین برود و امروزه حداکثر باغات چای مورد بهره برداری ۱۸تا ۲۰ هزار هکتار می‌باشد. متاسفانه بخشی از باغات چای تغییر کاربری پیدا کردند و برخی به حال خود رها شده اند.

حسنی گفت ؛ در حال حاضر  باغداران ما با مشکلات زیادی روبرو هستند و برای تولید کننده چای ،صرفه اقتصادی ندارد .همچنین در سالجاری هم‌ با بحران چای روبرو بودیم که ادامه سیاست‌های غلط گذشته است .مثلا در سال ۱۴۰۱ بدنبال عملکردهای اشتباه مسئولین،از طریق  یک شرکت وارد کننده حدود ۱۱۱ هزار تن چای وارد کشور شد و بحرانی بزرگتر در صنعت چای پدید آورد که تا امروز نیز گریبانگیر تولید کنندگان چای است .

صادق حسنی در ‌پایان درباره بحران چای سنواتی گفت ؛  طی رایزنی های بعمل آمده، تصمیم گرفته شد  تمامی چای‌های سنواتی تبدیل به کمپوست شود و به چرخه تولید برگردد.

 

 

  • نویسنده : سهیلا بی غم