رحیم شوقی شهردار رشت در خصوص تغییر غیرقانونی کاربری مسکونی به پزشکان گفت؛ کمیسیون ماده ۱۰۰ هرگز برای مجموعه پزشکی با ۲۹ کسری پارکینگ مجوز صادر نمی‌کند

شهرداری حق ندارد برای چنین مجتمع‌های پزشکی بدون پارکینگ مجوزی صادر کند/ مجتمع پزشکی با کسری ۲۹ پارکینگ باید اعاده به وضع سابق شود

به گزارش نگاه شمال و به نقل از ناظر خبر افزایش تخلفات ساختمانی در سایه کم‌توجهی شهرداری‌ها به مشکلات جدی تبدیل شده است. از ابتدای ساخت، نظارت‌های ضعیف و عدم اجرای قوانین باعث شده تا این‌گونه تخلفات به‌شدت افزایش یابد. این وضعیت نه‌تنها به کیفیت ساخت‌وساز آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند عواقبی ناخوشایند و اجتماعی نیز به دنبال داشته باشد.

 

چندی پیش نگارنده به سوژه‌ای در خصوص یک تخلف ساختمانی در منطقه یک گلسار با تیتر «مجتمع درمانی ونوس با ۲۹ باب کسری پارکینگ در یک کوچه بن‌بست؟!» اشاره کرد که اهالی کوچه ۱۴۰ گلسار رشت از تغییر کاربری یک ساختمان مسکونی به چند کلینیک پزشکی و… به‌شدت انتقاد داشتند. ساکنین این منطقه مدعی بودند که کارشناس شهرداری منطقه یک رشت در این مورد به‌صراحت تأکید داشت «پایان کار صادره به‌صورت یک باب ساختمان ۵ طبقه روی پیلوت به انضمام زیرشیروانی است و طبق پایان کار صادره باید دارای ۱۲ باب پارکینگ باشد که ۱۲ پارکینگ به مساحت ۱۵۰ مترمربع تبدیل به آزمایشگاه شده است! حتی حیاط مشاعی نیز سربندی شده و به مساحت آزمایشگاه افزوده شده است؟!!»

 

این کارشناس به‌صراحت در گزارش خود نوشته است که «این ساختمان ضوابط طرح تفصیلی را رعایت نکرده و باتوجه‌به ایجاد آزمایشگاه، دارای ۲۹ باب کسری پارکینگ است! همچنین یادآور شده که تغییر کاربری پارکینگ به آزمایشگاه بر مشکلات ترافیکی و مخصوصاً پارکینگ کوچه ۱۴۰ گلسار می‌افزاید.»

 

ساختمانی مسکونی که اکنون به رادیولوژی، آزمایشگاه، کلینیک قلب و عروق، کلینیک دندانپزشکی، کلینیک زنان و زایمان، کلینیک پوست و مو و… تبدیل شده و البته مدتی است که در بخشی از این مجتمع بزرگ پزشکی کار درمان هم آغاز شده است!

 

مشخص نیست شهردار منطقه یک رشت چرا در برابر این موضوع سکوت کرده است؟!

 

نکته قابل تامل اینکه بر اساس ادعای مستند شهروندان رشت، کم‌توجهی مسئولان شهرداری منطقه یک باتوجه‌به ثبت شکایات ساکنین نسبت به تغییر کاربری این ساختمان در همان ابتدای کار است و سؤالاتی نظیر اینکه از ۵ سال پیش چرا شهرداری منطقه یک علیرغم اطلاع‌رسانی در خصوص تغییر کاربری این ساختمان از مسکونی به درمانی و آگاهی از تخلفات ساختمانی آن، اقدامی متناسب و بازدارنده‌ای نداشته و به شکایات ساکنین توجهی نکرد؟! سازمان‌های ناظر بر ساختمان‌سازی در شهر رشت چرا قانون‌گریزی مالکان آنها را نظاره‌گر هستند؟ مالک یا مالکان این مرکز درمانی از چه نفوذ سیاسی و اجتماعی برخوردار هستند که توانستند ساختمان مسکونی را به مرکز درمانی تغییر کاربری دهند؟ آیا در چنین مواردی که از همان ابتدای کار اطلاع‌رسانی شده بود، راه و شهرسازی هیچ وظیفه‌ای در برخورد با این تخلف ساختمانی نداشت؟ باتوجه‌به محرز بودن تخلف، سازمان‌های نظارتی و بازرسی چرا واکنشی برای اصلاح این تخلفات چشمگیر در ساختمان‌سازی شهر رشت از خود نشان نمی‌دهند؟ و… مطرح شده که البته مشخص نیست شهردار منطقه یک رشت چرا در برابر این موضوع سکوت کرده، باتوجه‌به اینکه گلایه این شهروندان در رسانه‌های بسیاری منتشر شده است.

 

البته لازم به ذکر است که عدم پاسخگویی شهردار منطقه یک حداقل در این موضوع می‌تواند به کاهش شفافیت و اعتماد عمومی منجر شوند و نیاز به پاسخگویی بیشتر را از سوی شهردار رشت و اعضای شورای اسلامی این شهر بیش از گذشته برجسته نماید.

 

نگارنده این بار فرصتی برای پاسخگویی به انتقادات و نگرانی‌های شهروندان در اختیار برخی اعضای شورای اسلامی شهر رشت و شهردار این کلانشهر قرارداد تا با دریافت پاسخ و افزایش اعتماد عمومی به مدیریت شهری کمک کند.

 

شهردار رشت و برخی اعضای شورای شهر این کلانشهر در پاسخ به تغییر کاربری غیرقانونی برخی ساختمان‌های مسکونی به مجتمع‌های پزشکی نظیر ونوس در مرکز شهر و برخی محلات و کوچه‌ها، مطالبی عنوان کردند که در ادامه می‌خوانید:

 

 

کمیسیون ماده ۱۰۰ برای مجموعه پزشکی با ۲۹ کسری پارکینگ هرگز مجوزی صادر نمی‌کند

 

مجید عزیزی رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت گفت: با هرگونه کار خلاف قانونی مخالف هستم و اعتقاد دارم باید با این‌گونه رفتارها برخورد قاطع داشت. همه ما موظف هستیم در چارچوب قانون حرکت کنیم و باید با هرگونه تغییر کاربری‌هایی که باعث سلب آسایش مردم می‌شود، مطابق قانون رفتار کرد.

 

عزیزی افزود: کمیسیون ماده ۱۰۰ در بحث پارکینگ و مباحث مزاحمت‌های شغلی به‌صورت جدی پای‌کار است و طبق قانون رای صادر می‌کند.

 

وی با انتقاد از دیوان عدالت اداری گفت: متأسفانه در برخی موارد دیوان به رای صادره در کمیسیون ماده ۱۰۰ کم‌توجهی می‌کند و باعث تشدید نارضایتی در بین شهروندان می‌شود.

 

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت یادآور شد: شهرداری حق ندارد برای چنین مجتمع‌های پزشکی بدون پارکینگ مجوزی صادر کند مگر اینکه مالک تخلف کند که در این صورت به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کمیسیون ماده ۱۰۰ برای چنین مجموعه پزشکی که بر اساس گزارش کارشناس شهرداری ۲۹ پارکینگ کسری دارد هرگز مجوزی صادر نمی‌کند.

 

 

شورای شهر مخالف این‌گونه تغییر کاربری‌های غیرقانونی است

 

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مورد گفت: دستورالعملی در خصوص تغییر کاربری مسکونی به برخی مشاغل وجود دارد که به دلیل ایجاد مزاحمت شغلی باعث ایجاد نارضایتی شهروندان در برخی موارد می‌شود.

 

کارگرنیا افزود: ما موافق این‌گونه تغییر کاربری‌ها بدون رعایت قانون و طرح تفصیلی نیستیم و اعتقاد داریم که باید این‌گونه مشاغل ساماندهی شوند.

 

وی اضافه کرد: شورای شهر مخالف است و شهرداری هم دنبال این نیست که بودجه خود را از طریق تخلفات تأمین کند.

 

 

دیوان در برخی موارد بر خلاف خواست شهروندان عمل می‌کند

 

هادی رمضانی نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: یکی از قوانین تغییر کاربری استفاده تجاری از ملک‌های مسکونی است که می‌تواند به مشاغلی نظیر ‌دفاتر وکالت، مطب‌ پزشکان، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق، دفاتر روزنامه ‌‌و مجله، تأسیس دفاتر مطبوعات، استفاده ‌ملک ‌شخصی‌ برای ‌مشاغل‌ خانگی و فعالیت ‌شغلی‌ مشاغل‌ وابسته‌ و پزشکان تغییر یابد.

 

رمضانی در خصوص ونوس تأکید کرد: مجتمع پزشکی با کسری ۲۹ پارکینگ باید اعاده به وضع سابق شود و نمی‌توان منافع عمومی را در این منطقه پر ترافیک فدای منافع فردی کرد. به نظر می‌رسد فقط پرسنل و پزشکان این مرکز درمانی نیاز به ۲۹ پارکینگ داشته باشند.

 

این عضو شورای شهر یادآور شد: نمونه مجتمع پزشکان ونوس در بیمارستان حشمت اتفاق افتاد که مجبور به پلمپ درب اورژانس جدید بیمارستان حشمت شدیم.

 

وی با انتقاد از دیوان عدالت اداری گفت: یکی از دلایل ترافیک در برخی معابر شهری مثل گلسار، گلباغ نماز، پل بوسار، خیابان نواب و… وجود ساختمان پزشکان است و متأسفانه دیوان در برخی موارد بر خلاف خواست شهروندان عمل می‌کند.

 

رمضانی در پایان اعلام کرد: دنبال این هستیم که مجموعه پزشکی را از داخل شهر به بیرون شهر انتقال دهیم.

 

 

مجتمع‌های پزشکی باید طبق قانون پارکینگ متناسب در نظر بگیرد

 

مسعود عباس نژاد نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شهری هم با اشاره به آسیب مجتمع‌های پزشکی به شهر و شهروندان گفت: یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی که شهر رشت با آن درگیر است مجتمع‌های پزشکان است که بارها دراین‌خصوص به طور مفصل مصاحبه کردم.

 

عباس نژاد افزود: متأسفانه قانون در برخی مشاغل دست مدیریت شهری را برای جلوگیری از تغییر کاربری به مشاغل پر مزاحمت بسته است و امروز می‌توان به غولی بنام خیابان نواب به‌عنوان نتیجه این قوانین اشاره کرد.

 

وی اضافه کرد: ساختمان‌هایی که در حال حاضر به‌عنوان مطب و ساختمان پزشکان فعالیت می‌کنند پروانه آنها مسکونی است و این به علت نقصی است که در قانون وجود دارد و بعد از گذشت بیش از یکصد سال توسط مجلس تغییر نیافته است.

 

وی با بیان اینکه برخی از محلات و کوچه‌های شهر نیز امروز از این تغییر کاربری‌ها آسیب‌های جدی می‌بینند، تأکید کرد: نمایندگان مجلس باید برای رفع این نارضایتی‌ها، قانون را بازنگری کنند.

 

عباس نژاد در خصوص ونوس هم یادآور شد: اگر قرار است مجتمع پزشکی راه‌اندازی شود باید طبق قانون پارکینگ متناسب در نظر بگیرد.

 

این عضو شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای چنین مجتمع‌های پزشکی بدون پارکینگ می‌تواند نه‌تنها برای ساکنین، بلکه برای بیماران و همراهان بیمار نیز تنش روانی و اجتماعی ایجاد کند.

 

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شهری گفت: هم اکنون ۱۸ هزار پرونده تخریب در کمیسیون ماده ۱۰۰ داریم.

 

 

صدور مجوز جدید برای مجتمع پزشکان منوط به داشتن پارکینگ است

 

سید شمس شفیعی عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شهری نیز در این راستا گفت: صدور مجوز جدید برای مجتمع پزشکان منوط به داشتن پارکینگ است و اخیراً با صدور مجوز برای چندین ساختمان پزشکان به دلیل نداشتن پارکینگ مخالفت کردیم.

 

وی افزود: برای ساماندهی این‌گونه مشاغل پر تردد، سایت‌های مختلفی برای مشاغلی نظیر پزشکان، نمایشگاه‌های اتومبیل، مبلمان و… در کمربندی جدید در ابتدای جاده تهران تعبیه خواهد شد.

 

 

پارکینگ خط‌ قرمز ماست

رحیم شوقی شهردار رشت نیز در خصوص تغییر غیرقانونی کاربری مسکونی به پزشکان گفت: مجتمع‌های پزشکان بر اساس قانون ملزم به تعریف پارکینگ متناسب هستند و پارکینگ خط‌ قرمز ماست.

 

شوقی تأکید کرد: اگر مجتمع پزشکی بنا بر گزارش کارشناس، ۲۹ کسری پارکینگ داشته باشد به‌هیچ‌وجه کمیسیون ماده ۱۰۰ برای این مجتمع مجوز صادر نخواهد کرد.

  • منبع خبر : ناظر خبر