رییس سازمان‌ چای کشور به مصوبات اخیر سفر رییس جمهور به استان گیلان در خصوص احیای باغات چای پرداخت و افزود ؛  در این سفر مبلغ ۷۵ میلیارد تومان برای بازسازی و جوان سازی باغات چای اختصاص یافته است .

رییس سازمان چای کشور اعلام کرد ؛

تصویب یارانه دو میلیارد تومانی برای نهال چای

همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر صبح امروز نشست خبری رییس سازمان چای کشور با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.

‌مهندس حبیب الله  جهانساز  در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه  سال ۱۴۰۰ مصادف با یکصد و بیستمین فعالیت صنعت چای در کشور است گفت؛ خوشبختانه  با وجود فراز و فرودهای بسیار  طی ۱۰ سال اخیر به ثبات نسبی دست یافتیم.

رییس سازمان چای میزان تولید برگ سبز چای در سال جاری را ۱۳۷ هزار تن ذکر کرد و گفت : از این میزان ۱۳۵ هزار تن خرید تضمینی و بقیه به صورت آزاد خریداری شده است.

جهانساز با اعلام اینکه در سالهای قبل تولید چای در این حد نبود  افزود ؛ سطح زیر کشت باغات چای در سال ۹۲، در حدود ۱۵ هزار هکتار بوده که با فعالیت‌های انجام شده در راستای احیای باغات، سطح زیر کشت چای کشور در حال حاضر به ۲۲ هزار هکتار رسیده است و خوشبختانه  سطح باغات چای هم اکنون بالغ بر ۲۲ هزار هکتار فعال بوده  و بالغ بر ۳۰ هزار تن هم چای خشک تولید شده است،.

وی تاکید کرد: اصلاح و احیای باغات چای از جمله دغدغه‌های ما است که با ایجاد صندوق  تخصصی چای برای سرمایه در گردش  ، تسهیلاتی در قالب اصلاح باغات و عملیات به زراعی و  خرید ماشین آلات حمل و نقل به چایکاران  پرداخت شده است .

جهانساز تاکید کرد ؛   ۵۳ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار چایکاران  قرار گرفته است.

حبیب الله جهانساز  به احیا و اصلاح  باغات رها شده  نیز اشاره کرد و  افزود: بالغ بر هفت کارخانه در طی یکسال گذشته به چرخه تولید اضافه شدند و تلاش می شود  شور و نشاطی که در بین چایکاران ایجاد شده تداوم‌داشته باشد و چایکار با علاقمندی به امور  باغداری خود رسیدگی کند.

وی در خصوص قیمت تضمینی برگ سبز چای  گفت ؛ ما تلاش میکنیم قیمتها متناسب با تورم افزایش یابد و همینجا اعلام میکنم سال گذشته ۴۵ درصد متوسط قیمت برگ سبز چای افزایش یافته و رضایتمندی چایکاران عزیز  را به دنبال داشته است.

رییس سازمان‌ چای کشور به مصوبات اخیر سفر رییس جمهور به استان گیلان در خصوص احیای باغات چای پرداخت و افزود ؛  در این سفر مبلغ ۷۵ میلیارد تومان برای بازسازی و جوان سازی باغات چای اختصاص یافته است .

همچنین  برای اولین بار ۲ میلیارد تومان برای یارانه نهال چای مصوب شد.

رییس سازمان چای کشور  در ادامه به واردات و صادرات سالیانه چای اشاره کرد و گفت : حداکثر نیاز بازار داخلی در حدود صد هزار تن است که  از این مقدار ۲۵ تا ۳۰ هزار تن چای در داخل کشور  تولید میشود  و حدود  ۶۰ هزار تن چای  نیز به کشور وارد میشود.

مهندس جهانساز در پایان  با اشاره به اینکه هفتاد درصد باغات  چای  در  اراضی شیب دار  واقع شده و البته این مهم محاسن زیادی هم دارد ، خاطرنشان کرد: تسهیلات اولیه برای اینکار در نظر گرفته شده است که شیب‌ها در خط تراز قرار بگیرند و در همه باغات الگوی صحیح کشت لحاظ شود.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای در پایان  با تاکید بر تولید مرغوب برگ‌سبز چای خاطر نشان کرد ؛ برای اصلاح و بهبود شیب به ازای هر هکتار ۳۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده است.

  • نویسنده : سهیلا بی غم